Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Français 12577

Biblissima authority file: https://data.biblissima.fr/entity/Q46009

  • Attested title :
    • Chrétien de Troyes, Gaucher de Dourdan, Mennessier et Gerbert de Montreuil, Roman de Perceval le Gallois et continuations
  • Other Form of the Shelfmark :
    • Département des manuscrits, Français, 12577
    • Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Français 12577
    • PARIS, Bibliothèque nationale de France, Manuscrits, fr. 12577
    • Paris. BnF, Français 12577
  • Held at : Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits
  • Date of Origin :
  • Place of Origin :
  • Support Material : Parchemin
  • Composition :
    • 272 feuillets à 2 colonnes
  • Format :
    • 325 × 215 mm
  • Codicological details :
    • 272 feuillets à 2 colonnes. — 325 × 215 mm
  • Binding :
    • Reliure maroquin bleu, aux armes de Condé.

Contents

Data Source: BnF Archives et manuscrits

  • Début:

    « Qui petit seimme petit queult... »

    Fin :

    « Que Dieu lor doint bon jour demain.

    « Ci fenist le roumans de Perceval le Galois,

    « Lequel fut moult preus et courtois,

    « Et plain de grand chevalerie,

    « Pour l'amour Dieu feni sa vie. »

    Nombreuses miniatures.

Data Source: Jonas

  • Chrétien de Troyes | Conte du Graal
    Incipit référence de l'oeuvre : Qui petit seme petit quialt, / Et qui auques recoillir vialt
  • Manessier | Perceval, 3e continuation
    Incipit référence de l'oeuvre : Qui de l'avanture a tel joie / Que je ne cuit mie que j'oie
    Folio 215 - 272
  • Anonyme | Perceval, Première Continuation, Continuation Gauvain
    Folio 53 - 146v
  • Anonyme | Perceval, Deuxième Continuation
    Incipit référence de l'oeuvre : Do roi Artu lairai atant / Et si ores d'or en avant / Le bon conte de Percheval
    Folio 146v - 215

Texts in this manuscript

Data Source: Mandragore

Illuminations and decoration

Participants

Bibliography

  • La Légende Du Roi Arthur. Bibliothèque Nationale de France. Paris: Seuil, 2009.
  • Baumgartner, Emmanuèle. “Les Scènes Du Graal et Leur Illustration Dans Les Manuscrits Du «Conte Du Graal» et Des «Continuations».” In Les Manuscrits de Chrétien de Troyes. The Manuscripts of Chrétien de Troyes, 489–503. Faux Titre 71–72. Amsterdam;Atlanta: Rodopi, 1993.
  • Braet, Herman. “L’instruction, Le Titulus, La Rubrique : Observations Sur La Nature Des Éléments Péritextuels.” In Als Ich Can. Liber Amicorum in Memory of Professor Dr. Maurits Smeyers / Bert CARDON, Jan VAN DER STOCK & Dominique VANWIJNSBERGHE (Éds.), 203–12. Corpus of Illuminated Manuscripts 11–12. Louvain: Peeters, 2002.
  • Busby, Keith. “Rubrics and the Reception of Romance.” French Studies 53 (1999): 129–41.
  • Busby, Keith. “Text, Miniature, and Rubric in the «Continuations» of Chrétien’s «Perceval».” In Les Manuscrits de Chrétien de Troyes. The Manuscripts of Chrétien de Troyes, 365–76. Faux Titre 71–72. Amsterdam;Atlanta: Rodopi, 1993.
  • Busby, Keith. “The Illustrated Manuscripts of Chrétien’s «Perceval».” In Les Manuscrits de Chrétien de Troyes. The Manuscripts of Chrétien de Troyes, 351–63. Faux Titre 71–72. Amsterdam;Atlanta: Rodopi, 1993.
  • Busby, Keith. “The Illustrated Manuscripts of Chrétien’s Perceval.” Zeitschrift Für Französische Sprache Und Literatur XCVIII (1) (1988): 41–52.
  • Busby, Keith. Codex and Context. Reading Old French Verse Narrative in Manuscript. New York: Rodopi, 2002.
  • Creamer, Paul. “Des Infidèles Armés de Pinceaux: Les Miniaturistes Du ‘Conte Du Graal.’” In Quand l’image Relit Le Texte, 285–98, 2013.
  • Creamer, Paul. “The Scope and Importance of the Color Palettes Used by the ‘Conte Di Graal’ Miniaturists.” In Courtly Arts and the Art of Courtliness. Selected Papers from the Eleventh Triennial Congress... Univ. of Wisconsin-Madison, 29 July- 4 August 2004, 350–64. Congress of the International Courtly Literature Society 11. Woodbridge: Brewer, 2006.
  • Fabre-Baudet, Sylvie. “Mise En Texte, Mise En Page et Construction Iconographique Dans Les Manuscrits Enluminés Conservant La Version IV Du Roman de Tristan En Prose (Ms. Getty Ludwig XV-5, Paris, BnF, Fr. 99 et Chantilly, Musée Condé, 645).” Pecia 13 (publié en 2011 2010): 345–66.
  • Harf-Lancner, Laurence. “L’image et Le Fantastique Dans Les Manuscrits Des Romans de Chrétien de Troyes.” In Les Manuscrits de Chrétien de Troyes. The Manuscripts of Chrétien de Troyes, 457–88. Faux Titre 71–72. Amsterdam;Atlanta: Rodopi, 1993.
  • Hindman, Sandra. Sealed in Parchment : Rereadings of Knighthood in the Illuminated Manuscripts of Chrétien de Troyes. Chicago: Chicago UP, 1994.
  • Huot, Sylvia. “Reading the Manuscripts of Chrétien de Troyes.” Medievalia et Humanistica 23 (1996): 99–109.
  • Roach, William. Manessier. La Troisième Continuation Du Conte Du Graal. Translated by Marie-Noëlle Toury. Champion Classiques Moyen Age 13. Paris: Champion, 2004.
  • Rouse, Richard H, and Mary A Rouse. Manuscripts and Their Makers. Commercial Book Producers in Medieval Paris 1200-1500. Harvey Miller Publishers, 2000.
  • Sedovic, Katherine. “Materially Different, Visually Similar: Collaborative Production Practices Among Arthurian Manuscripts and Ivories in Fourteenth-Century Paris.” Pecia 19 (2016): 157–201. https://doi.org/10.1484/J.PECIA.5.114333.
  • Walters, Lori. “The Use of Multi-Compartment Opening Miniatures in the Illustrated Manuscripts of Chrétien de Troyes.” In Les Manuscrits de Chrétien de Troyes. The Manuscripts of Chrétien de Troyes, 331–50. Faux Titre 71–72. Amsterdam;Atlanta: Rodopi, 1993.

Life cycle of this book

Data sources